Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kniha s e-

E- vypadá jako nevýrazné písmenko s pomlčkou, ale potkávám ho stále častěji. Mám mu říkat dobrý den nebo ahoj? Nemůžu se rozhodnout. Ale u knihy raději dobrý den.

Prohlížím si aktuální nabídku knih v oblíbeném knihkupectví. Jak jinak než přes e-shop. Na tyto virtuální obchody jsem si zvykla a mám je ráda. Mohu si vybírat, jak dlouho se mi zlíbí, měnit objednávky podle momentální nálady nebo se jen kochat. Nemusím nikomu odpovídat, že s ničím nepotřebuji poradit, že se jen dívám a nemusím se s nikým mačkat u regálů. Mohu u výběru jíst, pít, smát se, kritizovat, srovnávat ceny a nesrovnatelná výhoda bydlení v Praze je vyzvedávat si zboží na většině e-shopů osobně.

Upoutá mě jeden titul, o kterém jsem viděla diskuzi přímo s autorkou a líbilo se mi to. Čerpám tedy inspiraci na objevné výpravy do knihovny. Knihy si sama nekupuji - ne z důvodu úspory peněz, ale proto, že nikdy nečtu stejnou knihu dvakrát a stejně to mám s filmy. Takže si neumím představit knihovnu plnou zaprášených skvělých knížek, po kterých už ale nikdy nesáhnu.

Za názvem knihy je však napsáno e-kniha. Jsem trochu zklamaná, protože tahle nevychází zároveň jako normální kniha. Z jakého důvodu jsou e-knihy tak oblíbené je mi záhadou. Lidé se s normálními nechtějí tahat nebo chtějí mít najednou větší výběr a v tramvaji čtou jednu, při přestupu do metra druhou a v parku třetí?

Mně kdyby dal někdo čtečku, tak mi rozhodně radost neudělá. V zimě už si živě představuji ty omrzlé prsty při čekání na tramvaj, jelikož na ní jsou výraznější písmena, tak by si v tramvaji početli ať chtěně nebo nechtěně všichni kolem mě – dělám to taky i když se to nemá, ale je zábavnější koukat pánovi, nad kterým stojím do čtečky než na jeho pleš. Nesnáším otisky prstů i na mobilu, takže než bych vůbec mohla začít číst, tak by tomu předcházelo důkladné čištění všech šmouh a stop a po srolování jedné stránky bych mohla začít s očistou znovu.

Chybělo by mi také moc vlastností, které má normální kniha nenahraditelné. Když je nová, tak její vůně a právě ta novost. Šustění a listování stránkami a barevný obal – podle něj si knihu především vybírám. Obal mi vždy řekne, jestli je to to, co očekávám. A když se spletu, vím, že jí za měsíc zase vrátím. Když začnu nějakou knihu číst, mívám jí vždy někde kolem sebe. A tím pádem ji kolem sebe stále někde vidím, povědomí o ní mám v hlavě a nutí mě to ke čtení. I kdyby byla sebezajímavější, ale uložená v černém zařízení a to bylo položené vedle mě, ani si na ní nevzpomenu. Mobil se taky stále válí u mě a taky mě ani nenapadne si přečíst dokumenty v něm. Raději je čtu na počítači. Ale pod mobilem nyní leží kniha – má růžový hřbet, černobílou fotku pohledu na Pražský hrad z Náplavky, nevýrazný název a psal ji muž. To je jako magnet.

Mít třeba takovou kuchařku jako e-knihu, to bych se zbláznila. Moje čtečka  by měla tolik příchutí a barev..

Klasickou knihu mohu číst kdekoli, ale se čtečkou jsem závislá na její baterii – a co když se mi vybije v ten nejnapínavější okamžik? S e-knihami se vytrácí jedinečnost starých knih, a pokud jste někdy pracně sháněli nějaký archivní výtisk, víte, o čem mluvím. E-kniha mi ale dává možnost dělat knize věci, které jsou normálně “zakázané“. Do e-knihy můžu psát, mohu ji kopírovat nebo smazat.

Ale je neosobní. Našla jsem na ní jedinou výhodu – automatické překlady, čímž odpadá u cizojazyčných sáhodlouhé hledání ve slovníku s nadějí, že můj slovník je opravdu dobrý a to slovo v něm bude.

Uvědomuji si, že k normální knize mám něco jako úctu. Vidím, jak je obsáhlá a vidím za ní tu těžkou práci autora. Dokument jakéhokoli formátu na mě takhle nepůsobí a obsah 432 stran je pro mě nicneříkající číslo. Stejný pocit mám i u svých prací - svázané a v pdfku to je sakra rozdíl.

Nezatracuji je, ale vyhledávat je nebudu. Jen bych byla ráda za možnost výběru mezi stejným vydáním e-knihy a klasické knihy. Pořád budu raději sedět v parku pod stromem a rozčilovat se, když mi vítr obrací listy než honit po parku chmatáka, kterému se zrovna zachtělo té černé krabičky. A nevěřím, že by si jí chtěl jen půjčit.

Autor: Saskie Vítovcová | sobota 23.3.2013 16:17 | karma článku: 9,80 | přečteno: 592x
  • Další články autora

Saskie Vítovcová

Cinkrlata

Taky se vám někdy stalo, že jste se dostali k nějaké činnosti,kterou jste dělat nechtěli a tak nějak vás to pohltilo? Začalo to prostě... Ztracenou náušnicí..

3.12.2013 v 19:45 | Karma: 4,25 | Přečteno: 207x | Diskuse| Hobby

Saskie Vítovcová

Chlapeček s panenkou

Setkáváme se neustále se smutnými příběhy, ale na otevření očí druhým není nikdy pozdě. Tento příběh není můj osobní, na síle mu to však nijak neubírá..

29.8.2013 v 20:13 | Karma: 29,01 | Přečteno: 1338x | Diskuse| Ostatní

Saskie Vítovcová

Jdeme na to - roztáhni nohy..

Bolí to a to dost. A chce to pravidelné opakování, ale jednou ta bolest přejde a jak by řekl klasik - je to tam.

10.4.2013 v 5:01 | Karma: 18,20 | Přečteno: 4342x | Diskuse| Ostatní

Saskie Vítovcová

Někdo to rád horké

Vlézt dobrovolně do 41°C se hýbat a zaujímat pozice vrány nebo žáby? Někdo to rád vážně horké..

8.4.2013 v 4:00 | Karma: 9,49 | Přečteno: 631x | Diskuse| Ostatní

Saskie Vítovcová

Rwanda - připomínka genocidy

Silnější vyhrává. Skvrna na košili OSN. Přesně před 19 lety právě začal druhý den Rwandské genocidy.

7.4.2013 v 13:24 | Karma: 8,43 | Přečteno: 653x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí

19. května 2024

Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  22:06

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 639x
Šestadvacetiletá ženština, která by ráda žila jen ve svém vlastním světě, ale přesto každé ráno zvědavě kouká z tramvaje při okružní jízdě Prahou cestou do práce. Někdy je trochu workoholik a někdy se před vším schovává. Nesnáší mytí nádobí a podléhání (komukoli, čemukoli).